איך מתגברים על מחסום הדף הלבן בעבודת דוקטורט?

לא מפתיע לגלות שאחד החלקים הקשים ביותר בכתיבה בפועל של עבודת דוקטורט הוא מחסום הדף הלבן. מה כותבים בהתחלה כאשר הדף עדיין לבן לחלוטין והסמן מהבהב בתחילת השורה הראשונה? איך מנסחים את המשפטים הראשונים וממה מתחילים בכלל? מחסום זה הוא מחסום מוכר, אבל בעת כתיבת עבודת דוקטורט, הכרוכה בכללים ברורים ואשר בה נדרשים ציטוטים ומבנה מסויים, הנושא הופך מורכב עוד יותר.

בפוסט זה נציג מספר טיפים על מנת להתגבר על אותו מחסום:

  • החלו מהאמצע – אחת הסיבות שבגללן קשה להתחיל לכתוב היא העובדה כי צריך לבנות את היסודות לדברים שעדיין לא נכתבו ואולי לא חשבת עליהם. לכן מומלץ להתחיל לכתוב את העיקר, החלק שאתם הכי שולטים בו ויודעים מה צריך להיות כתוב ואיך, ורק אחרי זה לכתוב את הבסיס. ידוע הרי שאת ההקדמה מומלץ לכתוב בסוף.
  • כתבו למישהו שאתה מכירים – אם הייתם עכשיו צריכים להסביר את הנושא לבן/ בת הזוג שלכם, איך הייתם מתחילים? נסו לחשוב על זה כשמתחילים לכתוב את עבודת הדוקטורט ואולי אף כתבו את זה בשפה כמו שהייתם מספרים את הנושא בעל פה. אפשר אפילו לאלץ את זה עוד יותר ולהתחיל ב"רועי, רציתי לספר לך על הפרק שאני כותבת עכשיו בדוקטורט שלי. אתה הרי יודע ש..". מן הסתם, בסוף ידרש לשנות את השפה.
  • החלו לכתוב תמציתי והרחיבו – אל תכתבו ישר את הקטעים שאתם מעוניינים שיופיעו בעבודת הדוקטורט. כתבו את התמצית, משפט המחץ, ולאט לאט הרחיבו את הטיעונים לנקודה, את החסרונות והיתרונות שלה, את הסימוכין, את הדעות השונות וכו'.
  • השתמשו בנייר ועט או שנו מיקום – במקרים רבים כאשר משנים את האווירה של הכתיבה או את האווירה הכללית אנחנו מצליחים לצאת ממחסום כתיבה שיש לנו בעזרת השראה חדשה שאנחנו מקבלים. נסו לעבור לספרייה ולהשתמש בעט נובע ובדפים איכותיים או בכל דבר אחר שיכול לאפשר לכם מוזה לכתיבת דוקטורט (או רצון לכתוב משהו).
  • השתמשו בפסקה ממקור כתוב אחר – הכוונה היא להשתמש בפסקה אחת ממחקר או מאמר אקדמי כפי שהיא כתובה במקור ממנה נלקחה, ולהמשיך לבד מהנקודה בה היא מסתיימת. זהו טיפ אפקטיבי במיוחד, חשוב רק לזכור לשנות בסופו של דבר בעבודת הדוקטורט את הפסקה הזו.

ברגע שתתחילו לכתוב המילים יגיעו, גם אם הן לא יהיו הכי טובות או מתאימות, אבל חשוב להמשיך לכתוב למרות זאת ולהתקדם. בהמשך אתרו את החלקים הפחות מדוייקים והפחות מתאימים ושנו אותם כך שיתאימו לעבודת הדוקטורט.

מחסום זה יכול לתקוף אותנו בכל פרק מחדש, וכל פעם כדאי להשתמש באותם כלים (או בחלקם) בעיקר על מנת לא להתייאש מתהליך כתיבת עבודת הדוקטורט.

יש לך טיפים נוספים איך להתגבר על מחסום הדף הלבן? שתף אותנו ואלוהי האקדמיה יהיה איתך לנצח.