איך מתכוננים להגנה על הדוקטורט?

בהמשך לפוסט שנכתב באוקטובר 2014 (הגנה על הדוקטורט – מהי ולמה מתבצעת?), החלטנו להקדיש פוסט נוסף להליך ההגנה על הדוקטורט, אשר בעיני מרבית הדוקטורנטים, הינו הליך משמעותי ומלחיץ מאד אליו חשוב להתכונן בצורה יסודית, על מנת לעבור אותו בצורה הטובה ביותר.

בפוסט זה העלינו 9 טיפים מרכזיים שיסייעו לכם להתכונן לקראת ההגנה על הדוקטורט בצורה הטובה ביותר:

1. למדו את הפורמט של ההגנה – הליך ההגנה משתנה בין המדינות השונות ובין האוניברסיטאות השונות באותה מדינה. בקשו מהמנחה שלכם, שיסביר לך בפירוט איך נראית הגנה על הדוקטורט באוניברסיטה. נסו להשיג כמה שיותר פרטים כגון : מיהם השופטים ומה הידע שלהם בנושא הנחקר? מה להערכתו ישאלו (שאלות תוכן, שאלות בשיטת המחקר, שאלות כלליות בנושא הנחקר)? האם השופטים קיבלו את המחקר וקראו אותו? האם נדרשת מצגת ומה אורכה?

2. הכינו מצגת והכירו אותה היטב – חשוב להכין מצגת מובנית, מאורגנת וממוקדת. על מנת לתרגל את הפרזנטציה נסו להעביר את המצגת לעצמכם, לחברים ולאנשים מהתחום, כדי ליצור לכם "קהל אמיתי". תזמנו ומדדו את אורכה ובקשו מהם לנסות ו"להתקיל" אתכם בשאלות קשות.

לעיתים, זה יכול להיות קצת מביך, אבל מניסיוננו זהו תירגול חשוב. נסו להתעלות מעל זה! אימון ותרגול הם אחד המפתחות המשמעותיים והחשובים להצלחה. נסו לכתוב לעצמכם איפה אתם מרגישים רגועים יותר ואיפה לא – ונסו להשתפר. חשוב שהמסר אותו אתם רוצים להדגיש יבלוט. יחד עם זאת, יש לזכור: הדובר הוא במוקד תשומת הלב והמסר אצלו. לא במצגת…

מספר עקרונות חשובים להכנת המצגת:

  •  בחירת תבנית מצגת מתאים ואחיד לאורך כל המצגת (צורה, צבעים וכו')
  •  בניית "תסריט" המצגת – תיכנון מה מופיע בכל שקף.
  •  לא להעמיס מלל בשקפים (ובודאי שלא לעשות "גזור הדבק" ממסמך WORD…)
  •  חשוב שהמסר יופיע בכותרת ולהקפיד על כותרות משנה. הדבר מקל על הקהל.
  •  להקפיד על גודל הגופן (בדרך כלל גודל 24 – תלוי בסוג הגופן)
  •  להדגיש את מה שחשוב ולהימנע מ"הצפה" וריבוי מסרים ופרטים.
  •  חשוב שנתונים יופיעו בצורה גראפית בהירה (שמות לכל ציר בגרפים וכו', ניגוד בצבעים לצורך השוואה וכדו').
  •  לשמור על אחידות לאורך המצגת: בפונטים, בצבעים.
  •  הגהה ותיקון שגיאות – כך מועבר מסר של מקצועיות וחשיבה מוקדמת.
  •  מצגות אינן הכלי המתאים להעביר כמויות גדולות של חומר ויש לשקול אם ברצונכם לחלק חומר כתוב כלשהו או להפנות לעמודים מיוחדים בעבודה הכתובה.
  •  מספור שקופיות – על מנת שלא "תלכו לאיבוד".
  •  הכינו לעצמכם עותק של המצגת על נייר – ליתר ביטחון, ועל מנת לא להיצמד אליה יתר על המידה…

3. דברו אל הקהל שלכם – אחרי שבררתם מיהם השופטים בהגנה על הדוקטורט ומאילו תחומים הם מגיעים, תוכלו להכין את המצגת וחלק מהתשובות שיתאימו לתחומי העיסוק של השופטים שלכם. יש חשיבות גם למה שקורה בחדר: התייחסו לקהל שלכם ותהיו ערים למה שקורה בתהליך עצמו.

4. נסו לזכור כמה שיותר פרטים – אומרים ש"אלו

הים נמצא בפרטים הקטנים", וכן כאשר תגידו שבמחקרו של ש. אלברט (2005) למשתנה X יצא ממוצע של 74.2 ואילו במחקרו של ט. וייס הממוצע המחושב ל- X הוא 69.5, זה נשמע הרבה יותר טוב מאשר להגיד שהממוצע של X הוא בערך 70… זה מצביע על מומחיות ושליטה טובה בחומר.

5. אי ידיעת תשובה לשאלה – אין פסול בלא לדעת תשובה לשאלה שנשאלתם בהגנה לדוקטורט. יחד עם זאת, אם השאלה הינה בסיסית, השופטים בהחלט יצפו מכם לדעת את התשובה. אם בכל זאת אתם לא יודעים לתת מענה, ישנן מספר דרכים לענות בכל זאת:

• "אני לא יודע את התשובה לשאלתך, אבל אבדוק את הנושא ואחזור אליך עם תשובה מלאה".

• "אני לא יודע את התשובה לשאלתך אבל אני יכול להעריך שאם X ו Y אז כנראה Z, בכל מקרה אפשר ללמוד על כך מספרו של N".

מובן שאין אלה "מרשמים" למענה מוצלח והדבר קשור גם בסגנונו של המציג, בסיטואציה ובדינאמיקה שנוצרה. בכל מקרה, אין לזלזל בשאלה או לנסות להוכיח שהיא לא חשובה או לא רלוונטית.

6. היו צנועים – למרות שאתם יודעים את הנתונים ומחקרי העבר ומכירים את עבודת הדוקטורט שלכם מצויין, דעו שאתם, ברוב המקרים, לא היחידים שמבינים בתחום הנחקר ומעבר לכך, שהשופטים שלכם לא יעריכו גישה שחצנית. במקרים רבים, לא יזיק לפנות לבוחנים שלכם בתואר שלהם – "פרופסור טננבאום".

7. אם המחקר שלכם מפריח טענה רווחת, הכירו את כלל העובדות – אם המחקר שלכם חדשני ומפריח טענה רווחת, הכירו את כל המספרים והטענות הקשורות בו, כמו גם את העובדות. במקרה כזה, כנראה תישאלו על הנושא ותתבקשו להוכיח לשופטים למה הטענה שלכם נכונה ואיך זה יתכן שעד עתה אף אחד אחר לא ראה את זה.

8. תנו קרדיט – בעולם האקדמי מעריכים מאד קרדיט ועל כן כדאי לתת אותו, ובודאי כשהוא מגיע. קרדיט יכול להיות כלפי המנחה, כלפי חוקרים ותיקים וכותבים מהעבר שהשפיעו על הידע בתחום.

9. נסו להיות נוכחים בהגנות נוספות – במידת האפשר, נסו להיות נוכחים בהגנות נוספות על דוקטורט בתחום שלכם. כך תוכלו לראות את ההליך, להבין אילו שאלות נשאלות בד"כ ואיך להתכונן בצורה מיטבית ולהפחית חרדה.

יש לכם טיפים נוספים להגנה על הדוקטורט?

שתפו אותנו ואלוהי האקדמיה יהיה איתם לנצח!