האם יש אמת אחת לדרוג אוניברסיטאות?

השאלה מהו דרוגה של אוניברסיטה היא אחת השאלות האהובות עלינו בגלל שהיא נותנת לנו את האפשרות להשוות בין המוסד בו אני למדתי (אונ' תל אביב) לאוניברסיטה בה למד הבעל של החברה הכי טובה של אשתי (University of Nottingham), בין אם זה לתואר שלישי (דוקטורט) או בין אם זה לתארים ראשונים.

הבעיה היא שאין בנושא הזה אמת אחת. ישנם דרוגים שונים ובהם סטיות מכובדות הנובעות מהדרכים והקריטריונים השונים לקביעת הדרוג.

הדרוגים השונים

למשל, דרוג שנחאי, הינו דרוג שמרני ויציב יחסית שנשען על פרמטרים ארוכי טווח כגון, מספר חתני פרס נובל ופרסום מאמרים אקדמאים של הדוקטורטים/ פרופסורים של כל אוניברסיטה.

כאשר אנחנו מבינים את זה אנחנו יכולים להבין את החוזקות והחולשות של הדרוג. למשל, לא ניתן להסיק על יכולות ההוראה או שבעות רצון הסטודנטים, אבל אוניברסיטאות הממוקמות גבוהה בדרוג זה כנראה יצטיינו במחקר.

מצד שני הדרוג של הטיימס (Times Higher Education – THE) נותן חשיבות גדולה הרבה יותר (30% מסך הדרוג) לרמת ההוראה באוניברסיטאות (כנראה פחות רלוונטי ללימודי דוקטורט). כמוכן, דרוג הQS המפורסם נוטה הרבה יותר לתפיסת המוסד ועל כן נשען על מספר הסטודנטים הזרים ותפיסת מעסיקים לגבי העובדים שלהם (גם כאן, כנראה פחות רלוונטי ללימודי דוקטורט).

השוני נובע גם מהדרכים השונות בהן נאספים הנתונים. מדרג QS שואב את רוב המידע שלו (50% ≈ 47,000 במספר) משאלונים, בניגוד למדידה יבשה של מספר המאמרים, הציטוטים וההופעות של הסגל של המוסד עצמו.י

ש דרוגים שונים שגם בודקים אלמנטים כמו, כמה קשה להתקבל למוסד, כמה מהר אפשר להחזיר את ההשקעה של עלויות הלימודים ובכירות התפקידים במשק של הדוקטורים שלהן ושל בוגרי האונ' בכלל ויש אף דרוגים שעושים שכלול של הדרוגים השונים (בהם השאלה המרכזית היא תמיד איזה משקל לתת לכל דרוג).

האם זה מעניין מישהו?

לצערי, גם כאן, אין תשובה חד משמעית. בעולם האקדמיה והמחקר זה מאד מעניין. אתה יכול להבחר לתפקידים רבים כתלות בדרוג של האונ' בה למדת. שזה נתון בעייתי, מפני שיכול להיות שהמחקר שלך צוטט מעט מאד פעמים אבל מחקרים רבים אחרים מהמוסד בו למדת צוטטו מספר גדול של פעמים ובכל זאת תוכל להתקבל לתפקידי מחקר שונים.

במגזר הפרטי/ עסקי הנושא קצת פחות רלוונטי ואתה לרוב נמדד בדברים אחרים.

חשוב לציין, שגם כאשר הדרוג הזה מעניין, זה רק לאוניברסיטאות המעטות הנמצאות בחלק העליון של הטבלה, ונעשה פחות רלוונטי כשעוברים את ה100-200 הראשונים.

האם את/ה בדקת אי פעם דרוג של אונ' לפני ההרשמה? שתף אותנו ואלוהי האקדמיה יהיה איתך לנצח.