הפיכת ספר מקצועי לעבודת דוקטורט

במהלך 15 שנות קיומה של חברת PhD Institute בע"מ כחברה עסקית הממוקדת מחקר ולימודי דוקטורט, קיבלנו פניות מעשרות כותבי ספרים ומחברים, שביקשו לנסות ולהפוך ספר שכתבו לעבודת דוקטורט.

בעולם האקדמי קיים מושג של "דוקטורט על בסיס פרסומים אקדמיים" הכולל לעיתים גם פרסום של ספרים, שאינם בהכרח עבודות מחקר אקדמיות. יש לציין, כי בעולם האקדמי נעשה פיחות בכמות התוכניות הכוללות עבודות דוקטורט "טהורות" ובמקום זאת, דרישה לפרסום מאמרים אקדמיים בספרות המקצועית. יש להדגיש, פרסומים אלה עומדים במבחן ועדות מקצועיות בעלות סטנדרטים גבוהים, שבוחנות את איכותם ובהחלט מדובר במהלך פרסום מורכב.

בעת כתיבת ספר מקצועי התהליך הינו מעט שונה ולפיכך, החלטנו לנסות ולבנות פורמט של הפיכתו של ספר לעבודת דוקטורט. נדגיש, שבפועל יש לבצע התאמות לכול ספר על פי התחום, הנושא והתוכן וקשה לקבוע תבנית אחידה בהגשת דוקטורט שכזה. אולם, ניתן לקבוע מספר הנחיות כלליות בסיסיות ועקרונות מנחים לסוגיה זו ואותם ננסה לפרט. ​

הנחיות כלליות לצורך קבלת תואר .Ph.D על בסיס ספר

  • שם הספר והסבר לבחירת השם – המחבר מתבקש להסביר את השם שבחר לספר ומדוע?​
  • מטרת הספר – ספר המהווה בסיס לדוקטורט ראוי שתהיה לו מטרה לימודית/ אקדמית מוגדרת (מלבד למטרה כלכלית או פרסום שמו של הכותב).​
  • פירוט הבסיס התיאורטי עליו נשען הספר – ספרים המבקשים להוות בסיס לדוקטורט חייבים להישען על בסיס תיאורטי כלשהו (מחקרים קודמים של הכותב או של אחרים וכו').
  • תיאור פרקי הספר – המחבר/הדוקטורנט מתבקש לתאר את כל פרקי הספר ואת הרציונל שעומד מאחורי שמות הפרקים, סדר הופעתם בכתובים וכדו'.​
  • סקירה של ספרים כאלה או דומים לו בארץ ובעולם – זוהי התוספת העיקרית הנדרשת מהכותב. כידוע, דורשת עבודת הדוקטורט פרק נכבד של סקירת ספרות מקצועית ודרישה שכזו אינה קיימת בכתיבת ספר. אולם, כותב המבקש להפוך ספר לעבודת דוקטורט נדרש לכתוב ביסודיות פרק זה.
  • האם נבחנה השפעת הספר? – ספרים רבים חובקים בתוכם שלל גדול של עצות ותיאוריות. בפרק זה מתבקש הכותב לציין את התגובות שקיבל על עצותיו וכן לפרט על המבחן האמפירי של ספרו (במידה וקיים כזה).
  • סכום ביניים של הצלחת הספר, ביקורות, חוות דעת, מסקנות ותוכניות עתידיות לפיתוח.

בנוסף לכך, על מנת לקבל תואר .Ph.D, הכותב נדרש גם להגיש תקציר ספרו באנגלית וכן לצרך אליו את הפרקים בשפה האנגלית. כמו כן, יש לצרף גם את הספר במקור.

יש לך שאלה בנושא תהליך הפיכת ספר מקצועי לעבודת דוקטורט?

שתף אותנו ואלוהי האקדמיה יהיה איתך לנצח