יתרונות וחסרונות של לימודים בארץ מול לימודים בחו"ל

נניח שאתם מתלבטים לקראת לימודי דוקטורט, ונניח שהאופציות העומדות בפניכם הן לימודי דוקטורט באחת האוניברסיטאות בארץ או לימודי דוקטורט בחו"ל. אתם בודאי יכולים למצוא את עצמכם מתלבטים בין האפשרויות הללו. על כן, החלטנו ב- PhD Institute לפרט עבורכם את היתרונות והחסרונות של תוכניות הדוקטורט בכל אחת מאפשרויות הנ"ל. כמובן שנעשה ניסיון כן למפות זאת בצורה האובייקטיבית ביותר ובצורה המכלילה ביותר. יחד עם זאת, יתכן ותמצאו פרמטרים שאינם חלים בכל המקרים.

יתרונות מרכזיים של לימודים בארץ מול לימודים באוניברסיטה זרה:

  • מוניטין – בישראל אנחנו נוטים להפגין "ציונות מופלאה" כאשר מדובר באקדמיה הישראלית. בעקבות כך, מרבית האנשים שאתם כנראה מכירים נוטים להעריך יתר על המידה את האוניברסיטאות הישראליות על פני אוניברסיטאות אחרות. אם תסיימו את לימודי הדוקטורט שלכם בישראל ככל הנראה תקבלו הערכה רבה יותר מאשר אילו תלמדו באוניברסיטה זרה.
  • שפה – הלימוד באוניברסיטה בארץ נעשה בשפת האם שלכם. יחד עם זאת, מובן שבעבודת דוקטורט מרבית החומרים האקדמיים מצריכים קריאה באנגלית בכל מקרה.
  • תקשרות עם המנחה – אף אל פי שבמקרים רבים התקשורת עם המנחים הישראלים היא מורכבת ולא פשוטה, תמיד ניתן להיפגש איתם, לטלפן אליהם, לדבר איתם ולכתוב להם בשפת הקודש. מובן, כי באוניברסיטאות זרות לא ניתן לעשות את זה.
  • נושאי מחקר רלוונטיים לישראל – במקרים רבים, אוניברסיטאות זרות יתקשו לקבל נושאי מחקר שהם ישראלים במהותם, כמו למשל, חוק השבות או רפורמת אופק חדש. בארץ, כמובן, יהיה קל יותר למצוא אוניברסיטה שתסכים לקבל נושאים אלו ומנחים שיגלו עניין בעיסוק בנושא.
  • נגישות – לימודים בארץ מאפשרים חיים ושהייה כאן בארץ בעוד בלימודים באוניברסיטה זרה מצריכים במקרים רבים נסיעות לאוניברסיטה (לתקופות קצרות או ארוכות כמוגדר בתוכנית הלימוד). סעיף זה לא תמיד נחשב כיתרון מכיוון שסטודנטים רבים נהנים מהחוויה של מעבר לארץ זרה לתקופה מסויימת.
  • קרבה לסגל האקדמי במוסדות לימוד בארץ – עבודת דוקטורט ועיסוק בתחום המחקר עשויה לקרב את הסטודנט לסגל האקדמי ולעיתים אף לפתוח בפניו אפשרויות לתעסוקה נוספת.

יתרונות של לימודים באוניברסיטה זרה מול לימודים בארץ:

  • מוניטין – למוסדות לימוד בחו"ל יש מוניטין מקצועי רב. נסו לרגע, לחשוב למי הייתם נותנים כבוד מקצועי רב יותר: לבוגר אוניברסיטת תל אביב או בוגר אוניברסיטת Karolinska Institute משוודיה? ומה אם נגיד לכם שבדירוג המפורסם שאנחנו כל הזמן מתגאים שהצלחנו להיכנס אל תוך-100 הראשונים שבו, הלוא הוא דרוג שנחאי, אוניברסיטת תל אביב מדורגת במקום ה-101-150 ואילו Karolinska Institute משוודיה מדורגת במקום ה-44?
  • מגוון תוכניות רחב – העולם כיום הוא "כפר גלובלי". העולם הגדול קרוב ובאפשרותו להציע מגוון עצום של תוכניות לימוד ובתחומים רחבים יותר מאשר ניתן להגיע אליהן באוניברסיטאות בארץ.
  • הנחיה אקדמית – במוסדות לימוד בארץ סוגיית מציאת מנחה מתגלה, לעיתים, כאתגר מורכב ביותר. אם במובן של הזמינות, ההסכמה להנחות את הדוקטורט ולעיתים אף שיקולים אחרים לגבי מועילות ההנחיה לקריירה המקצועית של המנחה. באוניברסיטות בחו"ל, על מגוון התוכניות הרחב, הסבירות למנחה מקצועי לדוקטורט היא גבוהה ביותר.
  • יחס – ברוב האוניברסיטאות בעולם אין את העומס הקיים בישראל ועל כן היחס אותו מקבלים הסטודנטים של אותן אוניברסיטאות הוא במרבית המקרים איכותי. בניגוד ליחס כאן בארץ, שרבים מרגישים, לא פעם, שהם "מתחננים" על מנת למצוא מנחה וצריכים לעבור מסלול מכשולים בכדי לסיים את לימודי הדוקטורט.
  • תזה – ברוב האוניברסיטאות בעולם אין את ההפרדה, אותה אנו מכירים כל כך טוב בארץ ועל פיה לא ניתן להתקבל ללימודי דוקטורט ללא עבודת תזה בתואר השני. למרבית האוניברסיטאות בעולם ניתן להתקבל ללימודי דוקטורט גם ללא תזה. אוניברסיטה בארץ, תבקש תחילה השלמה של עבודת תזה, לצורך המשך ללימודים לקראת דוקטורט. יחד זאת, נציין, כי ניתן לראות בבירור שסטודנטים לדוקטורט אשר כתבו תזה במסגרת התואר השני שלהם, הם בעלי יתרון משמעותי לקראת ביצוע המחקר שלהם לדוקטורט. זאת, לאור הבנה טובה יותר לעיתים, של דרישות המסגרת, הבנה מחקרית מסויימת וכדו'.
  • משך הזמן­ – ישנן אוניברסיטאות בעולם, אשר ניתן לסיים את לימודי הדוקטורט בפחות מ-4 שנים, לעומת לימודי דוקטורט בארץ אשר מתמשכים לפחות 5 שנים.

יש לדעתך יתרונות או חסרונות נוספים?

שתף אותנו ואלוהי האקדמיה יהיה איתך לנצח.