תואר מוכר או תואר לא מוכר?

אם נגיד שזו השאלה שרוב המתעניינים אצלנו לדוקטורט שואלים לפני שהם בכלל מציגים את עצמם, זו תהיה הגזמה, אבל זו בטוח השאלה הראשונה שכמעט כולם שואלים, ולאחר שיחות רבות עם מתעניינים נוכחנו לדעת שמרבית הסטודנטים לא יודעים מה המשמעות של העומד מאחורי המילה.

הכרה בתואר (בדוקטורט כמו בתואר ראשון), משמעה שגוף מסוים בחן את המוסד האקדמי והחליט שהרמה האקדמית, סביבת הלימודים, יחס המוסד, הביטחון הפיננסי שלו ועוד, גבוהים מספיק בכדי שהוא יאשר את פעילות המוסד. אנו פעמים נוטים לחשוב שאת אותה הכרה יכול להעניק רק משרד החינוך (או יותר נכון המל"ג) בכל מדינה אך לא כך הדבר. ישנם גם גופים פרטיים (גם כאלו נחשבים מאד וגם כאלו שלא) אשר מכירים במוסדות חינוך שונים. ובכל זאת, כאשר בארץ שואלים אם מוסד כלשהו מוכר או לא, הכוונה היא מוכר על ידי משרד החינוך בארץ.

אז איך קובע משרד החינוך אם המוסד האקדמי בחו"ל מוכר או לא?

הרי הוא אינו מפעיל סוכנים בכל האונ' בעולם שבודקים את איכות ההוראה ואת סביבת הלימודים. התשובה היא שהוא לא קובע. מדינת ישראל חתומה על הסכם (הסכם בולוניה) הקובע, בין השאר, כי תואר המוכר במדינתו יהיה מוכר גם בארצנו וכפי שאנחנו מצפים שתואר הדוקטור של ישראלי שלמד באוניברסיטת תל אביב וירד למדינה אחרת, יוכר באותה מדינה, כך גם מדינת ישראל מחויבת להכיר בתואר אשר הוכר על ידי המל"ג/ משרד החינוך של המדינה בה למד. על כן, בUNESCO (ארגון החינוך והתרבות של האו"מ) ישנה רשימה בה כל האוניברסיטאות המוכרות על ידי המועצה להשכלה גובהה / משרד החינוך של אותה מדינה.

קישור לרשימה של UNESCO:

http://www.iau-aiu.net/content/list-heis

לאחר שהבהרנו את הנושא הזה, נשחט 4 פרות קדושות:

  • אונ' שהן לא מוכרות הן אינן חוקיות – לא נכון. ישנן מקומות רבים בעולם (ארה"ב למשל) בהן ניתן להפעיל אונ' גם ללא הכרה. אונ' אלו, לרוב פועלות בשקיפות מלאה ומצהירות שהן אינן מוכרות. לעומת זאת, במדינת ישראל על מנת להעניק תואר אקדמי נדרש את אישור משרד החינוך. אולם, חשוב לציין שאונ' שהם מוכרות הן בהכרח חוקיות, כך שאונ' שהן לא חוקיות יהיו בהכרח לא מוכרות.
  • אונ' מוכרת משמעה אונ' טובה יותר – לא בהכרח. למרות שסטטיסטית הטענה הזו אכן נכונה, לא ניתן להכליל. ישנן אונ' ומכללות לא מוכרות מצוינות אשר פועלות שנים רבות ודרכם עברו סטודנטים רבים.
  • בוגר אשר סיים את לימודיו באונ' שאינה מוכרת, לא רשאי להשתמש בתואר שלו – לא נכון.
  • על מנת להרצות באונ' חייב בעל התואר להציג לאונ'/ מכללה אישור הכרה של משרד החינוך – לא נכון. האונ' גם הן, בדרך כלל, פשוט בודקות אם התואר הנלמד הוא מאונ' מוכרת מהרשימה הנ"ל ומחליטות בעצמן.

יש לך פרה נוספת בראש? שתף אותנו ואלוהי האקדמיה יהיה איתך לנצח.