4 כישורים חיוניים לדוקטורנטים (ושלרוב, חסרים להם…)

בפוסט זה, נבחן אילו תכונות אופי, מיומנויות וכישורים חסרים במקרים רבים לסטודנטים לדוקטורט. הנכתב בפוסט, הינו על בסיס ניסיוניינו הרחב בחברת PhD Institute וניסיונם של מומחים אחרים, שפגשו סטודנטים רבים לדוקטורט.

נציין, כי הנקודות הבאות אינן מסודרות בסדר מסויים של חשיבות או שכיחות.

1. לדעת מתי לעצור ולהפסיק לקרוא חומרים קיימים – לסטודנטים לדוקטורט יש, בדרך כלל, שאיפה למקצועיות (אחרת הם לא היו עושים דוקטורט). השאיפה הזו גורמת לדוקטורנטים לרצות ולהכיר את כל החומר הנכתב אי פעם בתחום שלהם. הבעיה היא שתמיד יש עוד מאמר אחד לקרוא ולהתעדכן בו וכתוצאה מכך החומר מתחיל להיות פחות ופחות ממוקד, בהיר, רלוונטי או משמעותי למחקר.

2. לשתף אנשים במחקר – בכתיבת עבודת דוקטורט ישנה לרוב, תחושת בדידות שעלולה להקשות. המחקר מתבצע באופן כללי לבד, מול החומר הנחקר, הנתונים ועבודת כתיבה מרובה. ישנה חשיבות רבה לשיתוף של אנשים שונים במחקר, גם כאלו שאינם עוסקים בתחום הנחקר הספציפי. הדבר משמעותי, מאחר ולעולם אין לדעת מהיכן תגיע תובנה חדשה לדוקטורט שלך.

3. הכנת מצגות רלוונטיות לקהל היעד – דוקטורנטים רבים מכירים את החומר הנחקר ואת התחום על כל פרטיו השונים. במקרים רבים, הם מתעלמים מכך שלא כולם נמצאים במצב הזה, ביחד איתם. במקרים רבים, מצגות ניתנות בפירוט יתר ללא הסתכלות על הרמה הרחבה, על משמעות המחקר, תרומתו ועל חשיבותו. גם כאן, ישנה חשיבות רבה למיקוד המסר, לעיקרי הדברים ולבהירות. יש להשלים עם העובדה שלא בכל פרט במחקר ניתן להתמקד בזמן הצגת המצגת ויש לתעדף את הדברים על מנת לא להביא להצפה של פרטי מידע. יש להשלים עם העובדה שהקהל לעולם לא יוכל לשלוט בכל פרט ופרט מתוך המחקר. יש לתעדף את הדברים תוך שאנו שואלים את עצמנו "עם מה אני רוצה שהקהל שלי ייצא?", "מהי התובנה המרכזית שעליו לזכור מתוך המחקר?".

4. הפרדה בין עיקר לתפל – דוקטורנטים רבים משקיעים שעות רבות על פרטים נוספים שברצונם להוסיף למחקר שלהם (טכניקה, מרכיב, שאלה בשאלות וכו'). זאת, מבלי לשאול את עצמם, האם זה חיוני ונדרש (או עד כמה זה עשוי להשפיע ולשפר את המחקר). לא פעם, דוקטורנטים מאבדים את עצמם בתוך הסתכלות ספציפית וצרה מאד של פרטי המחקר, במקום להסתכל על התמונה הרחבה. אין ספק שבמחקר, רמת הפרטים היא חשובה ויש להקפיד על הפרטים, אך לעיתים נוצר מצב ש"מרוב עצים לא רואים את היער".

מכירים כישורים נוספים שחסרים לדוקטורנטים?

שתפו אותנו ואלוהי האקדמיה יהיה איתכם לנצח