6 תפיסות שגויות ונפוצות לגבי לימודים מקוונים

קיימות מספר תפיסות נפוצות לגבי לימודים מקוונים, לימודים מרחוק, בין אם מדובר על דוקטורט או על תארים ראשונים, אך הן, לא פעם, אינן נכונות.

תחום הלימודים מרחוק התפתח בשנים האחרונות בצורה מהירה ומשמעותית (עם למעלה מ- 10 מיליון סטודנטים בעולם כולו) ומרבית המיתוסים שהיו נכונים לפני עשור, לא נכונים כיום ולכן, אנשים מקבלים רושם מוטעה ולא מדוייק על תחום זה. אילו היינו נדרשים, לפני מספר שנים, לשרטט את האופן הדרמטי שבו תהיה לאינטרנט השפעה על כל תחומי חיינו ספק אם היינו מצליחים לאמוד את היקפה. בוודאי שלא היינו מצליחים לדמיין את היקף ועומק השינוי בכל הקשור לתחום האקדמי ועד כמה הלמידה הושפע ממנו. סוגיות כמו נחיצות כיתות לימוד למול אינטרנטיות ומקוונות, הנחיה פרונטאלית בכיתה למול הנחיה אינטרנטית באמצעים שונים ומגוונים, הגשת עבודות באופן מקוון ועוד, הן בודאי רק קצה קצהו של השינוי.

בפוסט זה נמנה את התפיסות הנפוצות ביותר בנושא:

  1. הלימודים מרחוק (לתואר ראשון, שני או דוקטורט) קלים יותר – זוהי התפיסה הנפוצה ביותר בנושא וסטודנטים רבים אינם מבינים כמה היא לא נכונה עד שהם מתחילים ללמוד באופן מקוון. כאשר לומדים באמצעות האינטרנט, נדרשים לעשות שימוש באופן פעיל ובכלים שונים על מנת להשאיר את הסטודנטים/ דוקטורנטים מחוברים לחומר הנלמד. זאת, בעוד שבמקרים רבים, בלימודים בקמפוס, סטודנטים יכולים שלא להגיע לשיעורים, לא להקשיב בשיעורים ולא להשתתף באופן אקטיבי או להיות מעורבים במהלך הלימודים. השימוש בכלים באינטרנט, למעשה, מחייב את הסטודנט להיות נוכח בכלל השיעורים, לענות על בחנים תוך כדי הלימודים, להשתתף בדיונים בפורומים וכו'.
  2. "הדד-ליין" היחיד הקיים הוא הגשת המטלה הסופית / מבחן – בהמשך לסעיף הקודם, הכלים הטכנולוגיים כיום, מאפשרים פיקוח ומעקב צמוד אחר הגשת עבודות ומטלות, ואלו במקרים רבים שזורים לאורך הלימודים. כאשר מדובר במחקר לדוקטורט, ישנם מנחים שדורשים להכין פרקים מסויימים, כמו הכנת הסקירה הספרותית או הכנת פרק שיטת המחקר, וגם להם "דד – ליין".
  3. ​אי אפשר להעביר קרדיט ממוסד מקוון לאוניברסיטת קמפוס – בעבר הרחוק, עובדה זו הייתה נכונה, אך כיום, גם האוניברסיטאות הגדולות והטובות בעולם מציעות לימודים מרחוק וניתן לעבור מהן לכל אוניברסיטה אחרת, מקוונת או רגילה.
  4. ​מעסיקים מעדיפים להעסיק עובדים שלמדו באוניברסיטאות קמפוס – למרות שתמיד יהיו מעסיקים שלא יאמינו בערך הלימודים המקוונים בכלל ובערך לימודי הדוקטורט מרחוק בפרט, נראה, כי בערך 75% מהמעסיקים מעריכים את הלימודים המקוונים במידה זהה ללימודים בקמפוס. אחוז זה אף גדל, כאשר מדובר במקצועות חדשים יותר או עם אוריינטציה טכנולוגית. נזכיר, כי בתקופה בה הוקמו המכללות האקדמיות, דיון דומה היה סביב השאלה אם מעסיקים יעדיפו בוגרי אוניברסיטה על פניהם. המציאות היום מראה שינוי דרמטי בעיניין זה. נראה, כי בכל שינוי, בודאי בשינוי רחב ומשמעותי, יש תהליך של היצמדות למוכר עד שמתרגלים…
  5. ​אוניברסיטאות מקוונות אינן מוכרות – פשוט לא נכון! אוניברסיטאות מקוונות יכולות להיות מפוקחות ועל כן, מוכרות על ידי גופים ממשלתיים או פרטיים באופן דומה לאוניברסיטאות קמפוס.
  6. ​ניתן להעתיק בקלות רבה יותר באוניברסיטה מקוונת ושימוש יתר במקורות שניים ו/או שלישיים – בשנים האחרונות, ובעידן הטכנולוגי בו אנו חיים, התפתחו כלים מתקדמים ומתוחכמים לצורך לפיקוח אחר העתקות והונאות אחרות בלימודים מרחוק. הכלים כיום כוללים תוכנות שונות לאיתור העתקות, השוואת עבודות לכאלה הקיימות באינטרנט, מצלמות שנועדו לוודא שהסטודנט הנרשם הוא אכן זה שעושה את הבחינה ועוד. טכניקות אלה נועדו, כאמור, למנוע מצבי הונאה או שימוש לרעה בעולם האקדמי של העידן הטכנולוגי בו אנו מצויים.

מכיר/ה תפיסות שגויות נוספות ?

שתף אותנו ואלוהי האקדמיה יהיה איתך לנצח.